Poczta elektroniczna była pierwszą formą, która umożliwiała przesyłanie wiadomości między komputerami. Historia wysyłania e-maili sięga 1971 roku. Ray Tomlinson przesłał wtedy pierwszą wiadomość tekstową między dwoma komputerami. Teraz, po ponad 50 latach, setki miliardów e-maili są wysyłane codziennie na całym świecie.
Poczta elektroniczna stała się narzędziem e-mail marketingu. Dzięki niej możemy reklamować produkty i usługi, a także być w stałym kontakcie z klientami lub odbiorcami. Nadal nie jesteś przekonany/a do e-mail marketingu? Myślę, że po przeczytaniu o jego zaletach zmienisz zdanie!
Niskie koszty duże zyski
Żeby tworzyć kampanie mailingowe, potrzebujesz jedynie komputera, dostępu do internetu, platformy e-mail marketingowej i głowy pełnej pomysłów. W jednej z tych kwestii mogę Ci pomóc. Możliwe, że ciężko Ci będzie wybrać jeden spośród wielu programów do masowej wysyłki maili. Wejdź na stronę porównywarki. Dzięki niej zaoszczędzisz czas, a nawet pieniądze, bo pomoże Ci wybrać najkorzystniejszą opcję. Jak dużych zysków możesz się spodziewać po dobrze przeprowadzonej kampanii e-mail marketingowej? Wskaźnik ROI (zwrotu z inwestycji) wskazuje, że są to średnio 42 dolary za 1 wydany dolar. Widać tu naprawdę spory potencjał.
Budowanie relacji z klientem
Dobre relacje z klientami to coś, na czym zależy biznesowi. Nie każdy otworzy Twój e-mail, jeszcze mniej osób kliknie link, a tylko niewielki odsetek zakupi produkt lub usługę. Jednak jeśli będziesz działać konsekwentnie, pojawiać się w skrzynkach, zadbasz o szatę graficzną, ciekawy tekst, będziesz odpowiadać na ich wiadomości, pytać o opinię, to zaczniesz budować zaufanie potencjalnych klientów. Będą Cię polecać dalej, wytworzy się więc efekt kuli śnieżnej.
Automatyzacja działania
Programy do e-mail marketingu, nie tylko pozwalają wysłać maile do wielu osób jednocześnie, ale mają wiele opcji, które automatyzują, czyli usprawniają działania marketingowe. Platformy umożliwiają segmentację odbiorców na grupy. Możesz podzielić klientów na tych, którzy już wcześniej zakupili kilkukrotnie Twoje produkty, są po pierwszym zakupie oraz takich, którzy jeszcze się wahają. Przygotujesz wtedy 3 różne wersje wiadomości i za pomocą jednego kliknięcia wyślesz je do odpowiednich odbiorców.
Elastyczność i szybkość działania
Kolejną, ogromną zaletą e-mail marketingu jest to, że możesz swoje działania dopasować do tego, co się dzieje. Widzisz, że open rate Twoich kampanii spada — możesz w kolejnym mailu zmienić tytuł. Jeśli zdarzy się jakaś wpadka, na przykład dodasz zły link w treści e-maila, możesz szybko wysłać wiadomość z poprawnym linkiem. E-mail marketing pozwala podejmować wiele różnych tematów i przyjmować różne formy. Poza ofertami zakupu możesz też wysyłać newslettery, informacje organizacyjne, czy wiadomości o promocjach i rabatach. Każda forma, która jest skuteczna, będzie odpowiednia.
Liczby nie kłamią
Zaletą platform do e-mail marketingu jest to, że po kampanii udostępniają raport. Pokazuje on, ile osób zapisało się w danym czasie na listę subskrybentów, a ilu zrezygnowało z subskrypcji. Znajdziesz w nim też** informacje na temat skuteczności kampanii** — liczbę otwarć, kliknięć w linki. Dowiesz się, w jakie dni i o jakiej porze odbiorcy najczęściej otwierają wiadomości od Ciebie. To pozwoli Ci wyciągnąć wnioski i przygotowywać coraz lepsze strategie marketingowe.
Wady e-mail marketingu
Żadne narzędzie marketingowe nie jest idealne. Tak samo e-mail marketing. Największą jego wadą jest to, że wymaga czasu. Przygotowanie strategii, materiałów, tekstów, regularne wysyłanie i wyciąganie wniosków. Na efekty też często trzeba poczekać, bo nie od razu zbudujesz dużą bazę odbiorców, którzy dodatkowo będą zaangażowani. Nie będę ukrywać, jest to masa pracy, czasu i włożonego wysiłku. Nie musisz robić wszystkiego sam/a, są specjaliści, którzy mogą zrobić to za Ciebie, ale tu już wymaga zainwestowania większych środków. Z drugiej strony, nie ma rozwiązań szybkich, prostych i jednorazowych, które przynoszą większe korzyści niż e-mail marketing.
Zacznij działać
Możesz rozważać zalety i wady e-mail marketingu. Jednak nie przekonasz się, czy sprawdzi się on w Twoich działaniach, dopóki nie zaczniesz działać. Otwórz głowę na pomysły, bo to narzędzie naprawdę daje wiele możliwości i może być wykorzystywane we wszelkiego rodzaju biznesach. Jeśli uważasz, że nie masz czasu na kolejne działania, to skorzystaj z możliwości, które są dostępne od ręki. Dowiedz się, za pomocą porównywarki, jaka platforma będzie najlepsza, załóż konto, czerp wiedzę z wielu źródeł, a jeśli nie masz do tego głowy, oddeleguj to zadanie specjaliście.
Czytalności!